Wat is een indie game?
Indie games zijn computerspellen die gemaakt zijn door kleine, onafhankelijke ontwikkelaars/ontwikkelstudio’s. Het woord is afgeleid van independent. Indie games worden doorgaans gemaakt door één ontwikkelaar of een klein ontwikkelteam, zonder (financiële) tussenkomst van een uitgever.
Indie games zijn doorgaans het resultaat van een kunstzinnigere, innoverende aanpak. Ontwikkelaars van dit soort spellen werken meestal met een minimum aan financiële middelen. Daartegenover staat dat ze minder beperkt worden in hun creativiteit en ze geen verantwoording moeten afleggen tegenover uitgevers of geldschieters.
Studenten die hun eigen indie game ontwikkelen kunnen dit met hulp van het GameLab doen, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Indie games en het GameLab
In het GameLab kun je werken aan je eigen indie game. Dit kan als student in stage- of afstudeervorm, of naast je studie, bijvoorbeeld als je de Game Development & Simulation (GDS) afstudeerrichting volgt. Wij willen studenten de ruimte geven die hun creativiteit, drive enthousiasme willen vertalen naar een game die voor een groter publiek gepubliceerd kan worden.
Binnen het lab krijg je een werkplek, structuur, deskundige begeleiding en contacten die je nodig hebt wanneer je je game gaat uitbrengen.
Let wel: niet elke student en elke game komt in aanmerking voor de ondersteuning van het GameLab. We hebben beperkte ruimte beschikbaar. We ondersteunen alleen de projecten waarvan wij denken dat ze kansrijk zijn.
Mijn indie game in het GameLab?
Wanneer komt je indie-game in aanmerking voor ondersteuning in het GameLab? Je moet denken aan de volgende criteria.
- Er moet al minimaal een prototype van de game zijn. Zo kunnen wij beoordelen of het concept waar je aan wilt werken kansrijk is. Een goed voorbeeld van een prototype is de game die je gemaakt hebt in de Game Development minor.
- De game waar je aan werkt moet een realistische scope hebben.
- Jij moet zelf de belangrijkste ontwikkelaar van je game zijn. Teamleden mogen je wel ondersteunen. Dat is meestal zelfs noodzakelijk.
- Je moet bereid zijn te werken aan je game zonder vergoeding. Wij kunnen vanuit het GameLab (nog) geen stagevergoedingen en onkostenvergoedingen betalen.
- Je moet bereid en in staat zijn dagelijks op onze locatie in de Dutch Innovation Factory te werken. Remote werken is maar beperkt toegestaan. We geloven dat samenwerking het best verloopt een omgeving waarin je collega’s fysiek aanwezig zijn.
- Hardware en software die je nodig hebt zijn BYO: Bring Your Own. Wij hebben bureaus en docking stations, maar je zal zelf over een laptop moeten beschikken. Als student heb je licenties op de belangrijkste software die je nodig hebt, zoals Unity.
- Een eventuele stage- of afstudeerplaats moet altijd nog goedgekeurd worden door het stagebureau van je hogeschool. Dit kan de Haagse Hogeschool zijn, maar ook een andere opleiding.
- Je moet bereid zijn hard te werken aan je game. Games maken is moeilijk. Als je niet je ziel en zaligheid erin wilt leggen, kun je net zo goed aan het zoveelste urenregistratiesysteem gaan werken.
Bovenstaande voorwaarden zijn van toepassing als je intensieve begeleiding en een werkplek nodig hebt. Voor advies mag je natuurlijk altijd bij ons binnenlopen.
Voorbeeld projecten
Benjamin & Carol: Mystery of the Scarab
Prijswinnende twee speler co-op game. Ontwikkeld door Juvenile games. Ondersteund door het GameLab.
Realm of Relics
Puzzel je weg uit een nachtelijk oudheidkundig museum. Gemaakt door Umbral Games. Ondersteund door GameLab.