Ga naar de inhoud
Home » GameLab Nieuws » Masterclass: How to survive on Steam

Masterclass: How to survive on Steam

  • Nieuws

Hoe zorg je ervoor dat je game succesvol gaat zijn in PC-gamewinkel Steam? Benjamin Hardy van Bismuth Studios vertelde in het GameLab zijn verhaal en lessen over de game die hij online zette.

Steam is het belangrijkste platform voor indie-ontwikkelaars. In deze online winkel voor PC-games kun je ontzettend veel titels vinden. Elke maand komen er duizenden bij. Hoe zorg je dat jouw game opvalt en succes heeft?

De game Handy Harry’s Haunted House Services was niet bedoeld als een serieuze poging om hoge ogen te gooien. Ben wilde zijn tijd in de pandemie goed gebruiken en besloot in vier maanden een ludieke game te maken en te publiceren. Met succes. Van H4S, zoals hij de game liefkozend noemt, zijn al 40.000 kopieën over de toonbank gegaan, en de game maakt nog altijd omzet.

Steam tips

In de aanloop naar de publicatie van zijn tweede game Space Gourmet: Delivery, vertelde Ben in deze masterclass over wat hij heeft geleerd en hoe hij de publicatie van een game op Steam zou aanpakken. Hij had genoeg nuttige tips uit de praktijk.

Zo drukte hij de aanwezige studenten op het hart om te zorgen voor meer dan 2 uur aan content in hun game. Want als een Steam-speler de game eerder uitspeelt, kan hij zijn geld terugvragen. En dat zal hij in veel gevallen ook doen. Zelfs als hij de game leuk vond. H2S had dit niet goed op orde en in het begin zag hij dat 25% van de verkochte games een refund krijgen. Na het introduceren van een career mode, waardoor de gemiddelde speeltijd langer werd, zakte dit naar 8%.

Het waren waardevolle lessen waarvan we hopen dat dit binnenkort zullen worden toegepast door studenten uit het lab. Want heel belangrijk is dat je niet eindeloos je game moet perfectioneren, maar werk toe naar publicatie. Eerst de pagina op Steam, zet daarna een testversie in early access en bouw je community op.

1 reactie op “Masterclass: How to survive on Steam”

  1. Pingback: De resultaten van één jaar GameLab » GameLab

Reacties zijn gesloten.